Hexagon Ensemble

21 januari 2024 om 15.00 uur

Panorama Beethoven

Dit programma werd speciaal voor het 30-jarig jubileum van het Hexagon Ensemble samengesteld en grotendeels gearrangeerd door de bekende componist Micha Hamel.

Geboren in Bonn, in zijn jeugd wonderpianist geweest, spoedde Beethoven zich toen hij tweeëntwintig was naar het centrum van de westerse muziek: Wenen. Daar groeide hij uit tot het gekwelde genie dat de elegante maar brave muziek van zijn voorgangers ontsteeg door composities vol hevige emoties en spannende muzikale experimenten aan het notenpapier toe te voegen. Het blijft tot op de dag van vandaag ontzagwekkend dat hij in zijn eentje een geheel nieuwe stijlperiode inluidde: de Romantiek.

Het Hexagon ensemble speelt deze zondag diverse werken van Beethoven, oa. het kwintet opus 16 en deel 1 uit symfonie nr. 6, maar ook werken van bijvoorbeeld Anton Reicha en Franz Schubert.

Verslag van dit programma:
Grenzeloos. Overrompelend. Indringend. Hartstochtelijk. Virtuoos’
Verrassend repertoire, zichtbaar spelplezier en een originele multidisciplinaire programmering kenmerken het Hexagon ensemble, bestaande uit Wout van den Berg (fluit), Bram Kreeftmeijer (hobo), Arno van Houtert (klarinet), Christiaan Boers (hoorn), Marieke Stordiau (fagot) en Frank Peters (piano).

Niet hun eigen woorden, maar uitspraken van publiek en de media. Voor de het publiek in de Reestkerk zou dit concert ook hebben kunnen heten:

‘van een schetterende hoorn naar een schitterend samenspel door topmusici’.

Vol verwachting werd dan ook uitgezien naar het concert op zondag 21 januari in de Reestkerk door het Hexagon ensemble met een prachtig programma waarin Beethoven centraal stond. En het enthousiaste publiek werd niet teleurgesteld, integendeel. De Pastorale uit de zesde symfonie, in een bewerking van Micha Hamel voor het Hexagon ensemble, was een verrassende en spectaculaire opening die door het publiek werd onthaald met een ovatie. Daarna een schitterende uitvoering van een van de bekendste liederen van Beethoven: “Ich liebe dich so wie du mich, am Abend und am Morgen” maar dan heel verfijnd instrumentaal vertolkt. Het programma voor de pauze werd afgesloten met een uitvoering van Beethovens kwintet opus 16, een zeer moeilijk werk wat soms deed denken aan een pianoconcert van Beethoven. Hier blonk het ensemble uit door het prachtig in balans zijnde samenspel.

Na de pauze een Adagio van Anton Reicha uitsluitend voor blazers, gevolgd door balletmuziek uit Rosamunde van Schubert, fraai gearrangeerd door de hoornist Christiaan Boers.

Frank Peters, pianist van het Hexagon leidde de te spelen werken in met verhalen over de achtergrond en de relatie tussen Beethoven en de andere componisten opgenomen in het programma.

Het laatste werk van Beethoven was een bewerking van het overbekende Für Elise, gearrangeerd door Micha Hamel. Verrassend om dit bekende pianowerk in deze uitvoering te horen.

 Als toegift volgde een feestelijke uitvoering van de wals Wiener Blut van Johann Strauss jr. met als voorspel een wals voor piano van Beethoven, een komisch idee van dezelfde arrangeur.

De bloemen en het applaus waren meer dan verdiend. Niet alleen het publiek was enthousiast, ook de musici waren verheugd over de fijne sfeer in de Reestkerk en de fraaie akoestiek waarin de klank van de instrumenten prachtig tot zijn recht kwam. Een feest om mee te maken!