James Oesi en Djuwa Mroivili

18 februari 2024, 15.00 uur

Voor het eerst werken contrabassolist James Oesi en pianiste Djuwa Mroivili samen. Met een bijzondere programma vol bekend en minder bekend klassieke repertoire. Gecentreerd rondom de eind 19e en begin 20ste eeuw met werken van Dvořák, Brahms en Gerswhin, plaatsen Mroivili en Oesi ook muziek van klassieke componisten van kleur uit dezelfde tijd. Vanuit Engeland Samuel Coleridge-Taylor en vanuit de Verenigde Staten Florence Price, William Grant Still en Robert Nathaniel Dett. Terwijl ze grote invloed hadden op hun tijdgenoten zijn deze namen pas de laatste jaren steeds bekender aan het worden bij een groter publiek. Hiernaast zetten Oesi en Mroivili ook traditionele Afro Amerikaanse werken vanuit die tijd op het programma die grote invloed hadden op Dvořák en Gershwin waardoor de context van deze werken wat helderder wordt gemaakt voor het publiek van nu.

Het programma voor 18 februari 2024:
Antonin Dvořák (1841 – 1904) 4 Romantic Pieces, Op 75, B. 150 – No. 1 Allegro Moderato
Enrique Granados (1867 – 1916) Spanish Dance Op.37, No.5 – “Andaluza”
Antonin Dvořák (1841 – 1904) Humoresque, Op. 101, No. 7
William Grant Still (1895 – 1978) A Deserted Plantation – 1. Spiritual
Johannes Brahms (1833 – 1897) Hungarian Dances WoO 1: Nummer 1,  6,  2,  7,  5

– pauze –

Trad. Elijah Rock as sung by Mahalia Jackson

Trad. Steal Away

Robert Nathaniel Dett (1882 – 1943)
In the Bottoms: II. His Song

Florence Price (1887 – 1953)
Adoration

George Gershwin (1898 – 1937) 3 Preludes:

  1. Allegro ben ritmato e deciso
  2. Andante con moto
  3. Agitato

Samuel Coledrige-Taylor (1875 – 1912)
Twenty Four Negro Melodies:
Deep River Op. 59, No. 10

Verslag van dit concert:

Ondanks de regen kon het bestuur van SKOA toch meer bezoekers verwelkomen dan aanvankelijk was verwacht. En het publiek werd zeker niet teleurgesteld. Contrabassist James Oesi en pianiste Djuwa Mroivili toverden de druilerige sfeer buiten om in een feest van muziek binnen in de Reestkerk. Na een spectaculair begin met  preludes van Gershwin volgde een uitvoering van ‘Adoration’ van de componiste Florence Price, een prachtig werk en ook de titel van de cd met dit programma. Vervolgd werd met bewerkingen van bekende en geliefde werken van Dvořák en Granados waarna het programma voor de pauze werd afgesloten met  Hongaarse dansen van Brahms. Deze dansen zijn eigenlijk geschreven voor twee piano’s en of orkest. James Oesi heeft ze gearrangeerd voor piano en contrabas wat een gewaagd en spannend avontuur oplevert, omdat de melodielijnen makkelijker te spelen zijn op viool. Uitgevoerd door een contrabas levert dat hele snelle en grote sprongen op voor de bassist, een extra grote moeilijkheidsfactor.

Na de pauze vertolkten Oesi en Mroivili ook traditionele Afro- Amerikaanse werken vanuit dezelfde periode als spirituals en met muziek van componisten met een andere dan de typische Europese achtergrond. Vanuit Engeland Samuel Coleridge-Taylor, vanuit de Verenigde Staten William Grant Still en Robert Nathaniel Dett. Terwijl ze grote invloed hadden op hun tijdgenoten zijn deze namen pas de laatste jaren steeds bekender aan het worden bij een groter publiek. De pianiste Djuwa Mroivili heeft veel onderzoek gedaan naar composities van de genoemde componisten.  Het concert werd afgesloten met een uitvoering van Deep River van  Samuel Coleridge-Taylor, een indrukwekkende en ontroerende uitvoering die werd beloond met een welverdiende ovatie van het publiek. De toehoorders waren onder de indruk van de virtuositeit van zowel James Oesi als de geweldige pianiste  Djuwa Mroivili. Een prachtige middag met weer een heel ander programma van SKOA dan gebruikelijk: geen Bach of Beethoven maar wel heel bijzonder.