21 november 2021 15:00 - 17:00 Reestkerk, Oud Avereest

U volgt deze avond vier vrouwen uit het leven van Mozart: de Haagse prinses Carolina van Oranje-Nassau, zangeres Elisabeth Augusta Wendling, prima donna Adriana Gabrieli en sopraan Nancy Storace. Allen kregen zij te maken met de beroemde componist. Sopraan Roobol zingt en acteert door de voorstelling heen, terwijl Dütschler de fortepiano voor haar rekening neemt. 

Het geheel vormt een vrolijke pastiche van instrumentale stukken, liederen en concertaria’s van Mozart. Dat de muziek een lust voor het oor zal zijn, spreekt voor zich, maar het oog wil ook wat en wordt getrakteerd op prachtige kostuums.

Wendy Roobol voelt zich met haar soepele, warme stem en haar voorliefde voor zingen en acteren in dit programma als in vis in het water. Samen met Ursula Dütschler en Camerata 1800 was zij al eerder te horen in theatrale voorstellingen van Mozart en de Weense Klassieken.

Zij zingt repertoire dat zich uitstrekt van de vroege barok tot hedendaagse muziek, haar heldere stemgeluid is warm en flexibel. Tijdens de masterstudie aan de Dutch National Opera Academy van het Koninklijk Conservatorium Den Haag ontdekte zij haar liefde en talent voor opera en muziektheater. Wendy Roobol is regelmatig te zien op Nederlandse en Franse operapodia, en heeft dragende rollen gezongen bij gezelschappen zoals BarokOpera Amsterdam, Opera Nijetrijne en Opera Minora. Wendy Roobol is ook te horen in oratoria van bekende en minder bekende componisten, beheerst alle stijlperiodes en heeft inmiddels vele concertstukken uitgevoerd met diverse ensembles en orkesten. Zij soleerde onder leiding van dirigenten onder wie Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr, Ed Spanjaard en Vince Mendoza.

Kamermuziek heeft ook haar voorliefde, zij werkt regelmatig samen met diverse ensembles en pianisten. Zij is vast lid van Le Nuove Musiche, het gezelschap onder leiding van Krijn Koetsveld dat alle negen boeken van madrigalen van Monteverdi voor de cd vastlegde. Wendy Roobol was laureaat op de Nationale Vocalisten Presentatie in 2009 en studeerde bij Sasja Hunnego, Rita Dams en Jard van Nes.

Ursula Dütschler komt uit Thun in Zwitserland, woont evenwel allang in Muiden. Zij studeerde aan het conservatorium van Bern klavecimbel bij Jörg Ewald Dähler en aan het Mozarteum Salzburg bij Kenneth Gilbert, vanaf 1990 fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University. In 1989 won zij het Internationale Klavecimbel Concours in Parijs, met inbegrip van de prijs voor de interpretatie hedendaagse muziek, twee jaar later volgde de eerste prijs voor fortepiano bij het Erwin Bodky Concours Boston.

Ze trad op met Combattimento Consort Amsterdam, Ensemble de Grenoble, Orchestre de Chambre de Lausanne, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orquesta National de Barcelona y de Catalunia, Württembergisches Kammerorchester en Zürcher Kammerorchester. Met haar ensemble Camerata 1800, waarin ze fortepiano speelt, realiseert zij veelzijdige programma’s in diverse bezettingen. Daarnaast vormt zij duo’s met een vijftal musici. Onder hen cellist en gambist Frank Wakelkamp – met wie zij eerder dit jaar in de serie Zondagmatinees in De Paulus optrad in een programma dat Bach & Zonen heet.

Bij Claves Records bouwde Ursula Dütschler een omvangrijke discografie op, nadien verschenen cd’s bij onder meer Brilliant Classics zoals een waarop sonates van Haydn en een andere met Bart van Oort: de complete werken voor piano vierhandig en voor twee piano’s van Mozart.